En ny form av marknadsföring har uppstått
Nina Tassler, chef för underhållningsprogram på CBS, säger följande på "Jericho"-sajtens diskussionsforum:
Over the past few weeks, you have put forth an impressive and probably unprecedented display of passion in support of a primetime television series. You got our attention; your e-mails and collective voice have been heard. (...) In success, there is the potential for more. But, for there to be more Jericho, we will need more viewers. A loyal and passionate community has clearly formed around the show. But that community needs to grow. It needs to grow on the CBS Television Network, as well as on the many digital platforms where we make the show available. We will count on you to rally around the show, to recruit new viewers with the same grass-roots energy, intensity, and volume you have displayed in recent weeks.
En ny form av marknadsföring har uppstått: hota de lojala konsumenterna med nedläggning av serien om inte de lyckas skaffa fler tittare. Visst är det kanske bättre än att bara lägga ner serien helt, och det tycker säkert de flesta fansen så klart, inklusive mig, men något med detta citat känns ändå lite fishy. Kommer detta att bli allt vanligare inom amerikansk TV?
Å andra sidan har jag tidigare klagat på hur liten roll fansen verkar ha i nedläggningsbesluten. På sätt och vis demokratiseras nu amerikansk network TV något. "Jericho" får en andra chans om tittarna kan hjälpa till att få fler att titta och höja tittarsiffrorna. Kanske har man inte lyckats få alla de där kompisarna man har att titta på det än, kanske skulle de älska programmet om de bara pallade ge det en chans. Eller så kommer hela grejen att gå åt skogen. Inga fler kommer att titta, och serien läggs ner igen efter de ytterligare sju avsnitten som CBS nu utlovat. Som Mr P s igår när vi snackade om saken: Hoppas de har vett att avsnuta serien på ett bättre sätt nu, istället för med världens cliffhanger som sist. Och även om jag hoppas att det blir mer än sju avsnitt till, så håller jag med honom å det grövsta.
En av producenterna till programmet, Carol Barbee, har också skrivit på diskussionsforumet:
You did it. You brought JERICHO back. You have accomplished something that has only ever been done once before in television history. And you did it by becoming a passionate, articulate, creative, undeniable force. You people rock.
At some point in the future, maybe you could work on that world peace thing. I really think you could get it done.
But first things first.
CBS will be rebroadcasting episodes of JERICHO starting this Friday, July 6 at 9pm. We need you all to tune in. We need your friends to tune in. We need people who missed us the first time around to tune in and see what all the fuss is about. Most importantly, we need CBS to see that they were right to renew us. So, what do you say? Up for another challenge?
We, at the show, are forever in your debt. We hope the seven new (unbelievably awesome) episodes we are in the process of making will go towards repaying that debt, as well as getting us a third season. In the meantime, we’ll see you Friday nights at 9pm.
Thank you.
Med hennes ord lämnar jag er. Man kan tycka att det varit mer användbart om människor använt den här formen av kraft för lite viktigare saker, som ovan nämnda världsfreden t. ex. Eller bekämpningen av cancer och världshunger och global uppvämning. Men samtidigt ... Vi människor behöver vår kultur, i alla dess former, från Homeros och Dostojevskij till "Star Trek" och andra mindre finkulturella fenomen.
Artikeln på TV.com hittar ni här.
Message board på CBS hemsida (med Nina Tesslers och Carol Barbees kommentarer) hittar ni här.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar