måndag 27 juli 2009

"Late Night " vs "Tonight Show"

Conan O'Brian har som en del av er kanske känner till blivit uppgraderad. En timme tidigare syns han nu i amerikansk tv, programledare för "The Tonight Show" som tidigare leddes av Jay Leno. Jay Leno har i sin tur fått ett nytt program en timme tidigare. Så det är samma, fast annorlunda. Programmet har en större budget än det tidigare ("Late Night with Conan O'Brian"), vilket syns på både dekor och effekter. Saker är helt enkelt mer storslagna numera. Dessutom får han framför allt a-listekändisar. Jag oroade mig lite för hur annorlunda programmet skulle bli. Skulle Conan få behålla sin stil, eller skulle den få vattnas ner lite för att passa den större tittargruppen som onekligen följer med att sända en timme tidigare? Men jag oroade mig i onödan. Programmets format är i stort sätt detsamma, vilket innebär att många moment som fanns i det tidigare programmet har följt med. Humorn är densamma, sjuk, och varenda en av de som arbetade med programmet i New York, där "The Late Show" spelades in, verkar ha följt med till Los Angeles, där "Tonight Show" spelas in. Tänk att få med sig alla - från ena sidan kontinenten till den andra, med allas familjer och allt vad det är.

När det var författarstrejk förra året tvingades pratshowerna hålla till godo utan författade manus. Det innebar för Conans del att det blev mycket halv-improviserade med Conan själv. Han visade upp sitt kontor, sin bisarre producent och studion där "Late Night" spelades in. Jag kommer ihåg att jag blev positivt överraskad: det gick så långt så att jag tyckte att "Late Night" blivit roligare utan författare. Var aldrig nåt större fan av de utdragna sketcherna som var ett vanligt moment i "Late Night".
Därefter följde en tid då jag inte följde serien särskilt väl, och jag är osäker på vad som hände när författarna kom tillbaka. Men oavsett ser jag nu att man på nya "Tonight Show" bestämt sig för att behålla Conans halvimproviserade möten med roliga ställen, personer och situationer. Han är på manga-film-voice over sessioner, han besöker vaxdockeförsäljare och loppisar, är med om att spela in ljudeffekter till filmer, hänger med Slash etc. Conan är roligare än sina författare, eller så är det kanske de trogna sketchskådisarna som suger och som har put me off det hela.

Att han får mer kända gäster är både bra och dåligt, har jag kommit fram till. Å ena sidan är det alltid roligt med a-listekändisarna. Men å andra sidan skuffar det undan de smått okända och ibland excentriska personerna som fanns i "Late Night". Jag hoppas att vi även i framtiden får se den gamla damen som är expert på sexleksaker, exempelvis. Överhuvud taget kan mindre kända personer vara mer spännande. De är inte lika medietränade (vilket iofs inte alltid är bra!) och är helt enkelt mer rutinerade i talk show-sammanhang.

Vi får hoppas att svensk tv tar in "Tonight Show" igen.



Fotnot: Mer om Conans övergång till "Tonight Show" hittar du på Sydsvenskan, här.

1 kommentar:

Anonym sa...

Kan det vara okej som kommer att sätta sak om detta i min lilla personliga blogg om jag skriva en hänvisning till denna webbsida?