lördag 5 januari 2008

Reklam för "Jericho" och "Lost"

Det verkar om om vissa av de tv-program jag följer faktiskt kommer att komma tillbaka lite grann. Det verkar som om tv-bolagen valt att visa allt som redan spelats in.

CBS har börjat visa en reklamsnutt för den kommande säsong 2 som börjar 12 februari. Gå in här och titta. Ser mäkta spännande ut måste jag säga. Buddytv har också publicerat en artikel med bilder från den kommande säsongen, kolla in dem här.

En annan intressant grej i den amerikanska tv-världen numera är s.k. viral marketing. Det har blivit riktigt populärt och används bl. a. i marknadsföringen av den kommande säsongen (snart!!!!!). Det innebär att man, istället för att göra klassisk reklam för serien genom att sätta stjärnorna och loggan på stora billboards och i tv-reklam (som ovan t. ex.), så gör man en form av indirekt marknadsföring. Reklam för Oceanic Airlines har börjat dyka upp på diverse ställen i USA, bl. a. i TV och på affischer. I dessa reklamer hänvisar man till sin hemsida, FlyOceanicAir.com. Väl inne där hittar man först en vanlig hemsida för ett vanligt transkontinentalt flygbolag. Men efter en liten stund märks konstigheter, och det visar sig att en hacker lagt in ett meddelande på sidan. Vidare vill jag inte skriva, både för er som aldrig har sett serien, och för er som bara sett lite. Jag kan dock säga att väl inne på hemsidan kommer man åt en annan adress som också är spännande att titta på.

Jag försöker vara så skeptisk gentemot reklam som möjligt, generellt. Men här kan jag inte låta bli, jag tycker det är lysande. Den här typen av marknadsföring är ju inte precis bra om man vill fånga in nya tittare, då de inte har någon aning om vad Oceanic Air är för något. Oscar Dahl från Buddytv skriver om just detta:

The thing about Lost that makes me question the need for such marketing is that, at this juncture, if you're a fan of Lost, you're a fan of Lost. Nothing is going to change that and for anyone new to step in and become a fan, it'll take a lot of time to work through the first three seasons on DVD. However, I can see where ABC may believe that picking up new fans is reasonable when you consider the on going writers' strike. With less content available, TV viewers may decide to take this down time and catch up on a show like Lost. We'll see if it works.


Reklamen funkar i alla fall på mig. Jag blir heltaggad. Och jag har t.o.m. missat själva reklamaffischerna och tv-reklamerna för Oceanic eftersom jag inte befinner mig i USA, så jag har inte ens tagit del av hela grejen. Att man skapar en pseudo-värld där Oceanic är ett riktigt flygbolag intresserar mig och förstärker realismen i programmet, som självklart kan ifrågasättas ibland. Jag vet att det inte är på riktigt, men tycker ändå om när man låtsas. Antingen är ABC riktigt smarta, eller så är jag riktigt lättlurad. Eller, det är nog både och. Min conclusion är dock: njut, ni som är "Lost"-fans. ni andra borde bli det. Och eftersom säsong fyra troligtvis bara blir åtta avsnitt långt, så får man se till att göra det snabbt.

1 kommentar:

ina sa...

Hallå! Vad händer med din blogg? Mer inlägg! Oftare tack! :)